Gratis levering in Nederland vanaf 75 EUR.

Winkelmand (0) Sluiten

Geen producten in je winkelmand.

Winkelmand (0) Sluiten

Geen producten in je winkelmand.

Home Blog Omgaan met... Omgaan met patronen doorbreken en opbouwen

Omgaan met patronen doorbreken en opbouwen

Heb jij aan het begin van het jaar goede voornemens gemaakt? Als je nu de balans opmaakt, hoeveel is ervan terechtgekomen? Als het gaat om oude patronen doorbreken en nieuwe patronen opbouwen, onthoud dan vooral: balance is key! Het kan lastig zijn om je eigen grens te bepalen en gezonde patronen in stand te houden. In deze blog geef ik je een aantal tips die je helpen om oude, ongezonde gewoontes achter je te laten en nieuwe patronen op te bouwen.

Verandering gaat om herkennen en erkennen. Halsoverkop jezelf iets af- of aanleren is, helaas, gedoemd om te mislukken. Wat juist goed werkt is een schema bijhouden waarin je noteert wat je graag zou willen veranderen. Stel dat je een ongezond eetpatroon hebt, omdat je bijvoorbeeld vaak pas op z’n vroegst om 12 uur ’s middags eet en daarna niks meer tot het avondeten. Ga dan voor jezelf na: is dat iedere dag het geval? Houd een week lang bij op welke tijdstippen je wat eet zodat je inzicht krijgt in je eigen eetpatroon. Als je die kennis hebt, is het ook makkelijker om er verandering in te brengen. Hetzelfde werkt ook wanneer je je slaapritme wil veranderen. Wist je trouwens dat je eet- en slaapritme heel nauw met elkaar verbonden zijn? Wanneer je altijd laat ontbijt, heeft je lichaam later op de avond of ’s nachts ook vaker nog behoefte aan eten. En omdat je lichaam daarna nog bezig is dit te verwerken, val je pas later in slaap. Een eetritme dat vroeg op de dag begint zorgt daarom ook indirect voor een betere nachtrust!

Wanneer je voor jezelf duidelijk hebt hoe jouw eet- of slaapritme er precies uitziet, kun je gaan nadenken over waarom dit het geval is. Lig je vaak te piekeren in bed? Of zit je vaak tot ’s nachts aan (school)werk omdat je dingen uitstelt? Probeer achter de oorzaak van de patronen te komen die je wil verbreken.

Tijd voor nieuwe gewoontes

Als je in kaart hebt gebracht wat je wil gaan veranderen en waarom, is het tijd om deze oude patronen te verbreken en nieuwe, gezonde patronen op te bouwen. Maar waar begin je? Vooral als je veel dingen tegelijk wil veranderen, kan het soms aanvoelen als een (veel te) grote klus. Ik wil zelf altijd het liefst alles in één keer veranderen, maar dat is een onrealistisch doel. Daarom werk ik er stapje voor stapje naartoe. Ik wil bijvoorbeeld iedere dag én minimaal acht uur slapen, én drie taken van m’n to-do lijst af kunnen strepen en ook nog drie keer per dag op dezelfde tijdstippen eten. Dat lukt natuurlijk niet allemaal in één keer. Daarom begin ik met de eerste stap: acht uur slaap. Ik probeer om 23:00 uur te gaan slapen en om 7:00 uur op te staan. Lukt dit niet? Dan onderzoek ik waarom: ben ik ’s avonds nog te wakker, of in de ochtend juist te moe? Aan de hand hiervan kan ik aanpassingen maken en probeer ik dit nieuwe ritme een paar dagen vol te houden. Bij het aanleren van patronen is routine namelijk heel belangrijk. Wanneer ik merk dat dit patroon automatischer gaat, kan ik doorgaan naar de volgende stap. Onthoud vooral dat je doelen niet in steen geschreven zijn: onderzoek wat je grenzen zijn en pas je doelen aan wanneer nodig.

Luister goed naar je lichaam

Het is belangrijk dat je steeds maar aan een klein aantal doelen tegelijk werkt. Wees niet te enthousiast! Als iets wel meteen lukt, gun jezelf dan alsnog de tijd om je lichaam en geest eraan te laten wennen. Het kan zijn dat sommige dagen beter zijn dan anderen en het hoeft ook niet meteen te lukken. Probeer het gewoon opnieuw! Luister altijd goed naar je lichaam en pak je rust wanneer je die nodig hebt. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je twee keer per week mag afwijken van je doelen.

Ten slotte: keep your balance! Productiviteit kan verslavend zijn en dit kan ervoor zorgen dat je over je eigen grenzen heen gaat. Naast (school)werk is het heel belangrijk om genoeg tijd in te plannen voor jezelf. Dit kan door middel van een uitgebreide ochtend- of avondroutine, een meditatie of simpelweg door tijd in te plannen om iets leuks te doen. Ik ben heel benieuwd hoe jullie deze me-time invullen! Laat het vooral weten in een reactie!

Related Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *